Boekrecensie: Ernesto Sábato – ‘El túnel’

De allereerste zin in ‘El túnel’ van de Argentijnse schrijver Ernesto Sábato maakt nieuwsgierig. Het doet denken aan het begin van een misdaadroman, waarbij de lezer al weet wie de dader is, maar de motieven voor de moord nog niet kent. ‘El túnel’ zou dus een spannende misdaadroman kunnen zijn. Maar, al snel blijkt dat je met deze gedachte op een verkeerd spoor zit.

Tunnelvisie

El túnel’ (Nederlandse titel: ‘De tunnel’) van Ernesto Sábato werd in 1948 voor het eerst gepubliceerd. Door schrijvers als Thomas Mann en Albert Camus werd de roman lovend ontvangen en beschreven als existentialistische klassieker. De hoofdpersoon, Pablo Castel, bekent in de eerste zin de moord op María Iribarne. Het is een psychotisch schilder die lijdt aan een tunnelvisie. Hij verafschuwt de mensheid, heeft een hekel aan massa’s en wantrouwt de critici die zijn werk prijzen.

De liefde van een onbegrepen schilder

Op een expositie stelt Castel een schilderij tentoon met een voor hem essentieel element: een tafereel in de linkerbovenhoek. Juist dit tafereel is zo belangrijk voor hem, omdat het een schreeuw om aandacht is; het representeert zijn eenzaamheid. Geen van de critici valt het tafereel op, maar María Iribarne wordt erdoor aangetrokken. Castel heeft het gevoel dat Maria hem begrijpt, omdat ze lange tijd naar het tafereel kijkt. Ze wordt een obsessie. Hij zoekt haar op, smeekt haar om aandacht en krijgt uiteindelijk haar liefde. Maar het begrip dat hij dacht bij haar te vinden blijft uit en haar liefde maakt hem bang. Hij gaat op zoek naar bewijzen om aan te tonen dat de liefde niet echt is. Ieder gesprek trekt hij volledig uit zijn verband en iedere situatie analyseert hij totdat ieder sprankje hoop, vreugde of liefde eruit verdwenen is. Zo is Castel in staat de meest absurde conclusies te trekken. Conclusies met fatale gevolgen.

Psychologie van de misdaad

Natuurlijk is ‘El túnel’ in eerste instantie een psychologische roman vol dramatiek. De bijzonder realistische beschrijving van de innerlijke wereld van Pablo Castel zijn beangstigend en deprimerend. Maar, Sábato beschrijft zelf een idee voor een misdaadroman in ‘El túnel’: de moordenaar en de detective zijn één. Kan ‘El túnel’ ook niet worden gezien als het soort misdaadroman dat Sábato voor ogen had? Oordeel zelf en lees ‘El túnel’ van Ernesto Sábato! Je kunt de roman vinden in de bibliotheek van Café Cultura.

‘El túnel’ is een van de boeken in de bibliotheek van Café Cultura. Per 1 november 2013 kun je deze lenen.

¡Hola! Mijn naam is Vera ter Beest en ik ben de eigenaresse van Verita’s Tekst- en Vertaalservice. Ik heb Spaanse taal en cultuur met specialisatie letterkunde gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Tot op de dag van vandaag oefenen taal en tekst een bijna onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij uit. Ik absorbeer iedere klank, ieder woord en droom van citaten en alinea’s vol tekst. Verita’s Tekst- en Vertaalservice streeft naar duidelijke communicatie en krachtige, heldere zinnen. Ze levert allerlei soorten teksten in het Nederlands, Spaans en Engels. Daarnaast biedt ze ook vertalingen en tolkdiensten Spaans - Nederlands, Spaans- Engels en Engels – Nederlands.